Deykun
g/Matematyka

Gdyby rok miał 13 miesięcy to
364 / 13 = 28 dni w miesiącu
28 / 7 = 4 tygodnie w miesiącu

Każdy miesiąc zaczyna się w poniedziałek, każdy dzień roku jest tego samego dnia roku co poprzednio.

W normalnym roku 365 - byłby specjalnym dniem
W roku przestępnym 366 - byłbym 2 specjalnym dniem

https://www.youtube.com/watch?v=C8MNCjieyvU

#
spam_only

@Deykun: https://pl.m.wikipedia.org/wiki/Kalendarz_babilo%C5%84ski prawie :d

#
Aleks

@Deykun: jestem za

#
sens
g/Matematyka

Słynne twierdzenie o wortalach:

Dla każdego klona strimsa istnieje otoczenie w którym jest on najlepszy.

znalazłem zaiste zadziwiający dowód tego twierdzenia. Niestety, pole wpisu jest zbyt małe, by go pomieścić

#
strimsVEVO

@sens: warto dodać że zbiór klonów strimsa jest zbiorem gęstym

#
Deykun
g/Matematyka

2359 to ostatni rok w który rok będzie jak godzina w zegarku 23:59.

W ciągu dnia jest 1440 minut (60 * 24) ale liczby 60-99 w każdym wieku nie pasowały do zegarka (np. 14:61, 18:69).

W przedziale od 00 do 99 zakres 60-99 stanowi 39% (39 liczb ze 100).

39% z 2359 to 920,01. A 2359 - 920 to 1439.

Gdzieś zgubiłem te 1 minutę. Wynika ona chyba z tego, że 2359 to 1 minuta przed końcem rokozegara i 2400 - 920 = 1440 → nowa rokodoba.

#
Show remaining entries (1 reply)
Deykun

@Pherun:
Jak ty zasrałeś 2 strony wpisów to ci nic brzydkiego nie pisałem. ;<

#
Pherun

@Deykun: to nie jest brzydkie jest ubrane w miłość

#
sens
g/Matematyka

nk wytłumaczy taką granicę

lim n ➝ ∞     (cos ∘ cos ∘ ...{n razy}... ∘ cos)(x_0),       x_0 ∈ R

Bo ja w liceum sobie tak składałem tego kosinusa i wychodziło mi coś w okolicach 0,739... i myślałem, że dla dowolnego x_0 zbiega w jedno miejsce, ale to było obarczone błędem ofc. Niedawno sobie zrobiłem wykresy i dla każdego dobranego x_0 granica jest inna, ale po pierwsze wygląda na to, że istnieje, a po drugie jest w bardzo wąskim przedziale oscylującym koło tego 0,739

#
Show remaining entries (3 replies)
sens

@sens: zbiór wartości przy pierwszej iteracji to [-1,1] => argumenty drugiej iteracji to [min(Q), max(Q)] dla Q=[cos(x) for x in [-1,1]]

#
sens

@sens: chociaż wystarczy w sumie [0, max(Q)], bo cos jest parzysty

jakoś tak to leci https://i.imgur.com/nECTpxz.png

#
Logika
g/Matematyka

https://i.imgur.com/eZ66wl5.jpg <3

#
Show remaining entries (1 reply)
Logika

@Runchen: a wiesz w ogóle czego dotyczy ten tekst?

#
Runchen

@Logika: To nie ma najmniejszego znaczenia, podstawą jest to że rozumiem jego składnię bo umiem czytać ze zrozumieniem i potem z tego klecić dowolne kacapoły, nie to co współczesnby plebs, który nawet znaczenia słów i pojęć dla siebie zrozumiałych nie potrafi odpowiednio zinterpretować.
Zalety klasycznego wykształcenia- rzekłbym xD

#
ignus
g/Matematyka

z wczorajszego spaceru - http://i.imgur.com/2aHlbUl.jpg

#
Deykun
g/Matematyka

https://youtu.be/WYijIV5JrKg?t=1m35s
Podoba mi się to zamienienie koła w trójkąt w ten sposób (1:35 - 5:10). Nie podoba mi się za to, że James (opowiadający) używa tego żeby pokazać, że mimo tego, ze obcięliśmy wycinki koła (zastępując łuki odcinkami) wynik jest dobry. No niby tak w końcu to film o nieskończenie małych wartościach, problem w tym, że można ten cały proces zamiany koła w trójkąt przedstawić w taki sam sposób bez obcinania łuków - tworząc ten duży trójkąt z małych wycinków rozciągamy te łuki tak samo jak na filmie, dodatkowo prostując łuki żeby były odcinkami (są więc trochę dłuższe niż te w odcinku - abstrakcyjnie dłuższe, ale jednak). No i co z tego wynika? Czy zmienia to coś w podstawie - nie. Podstawa tego trójkąta to nadal 2πr, bo jest to po prostu wyprostowany obwód koła.

Rozumiem czemu on tam wstawił to 2πr, bo w przypadku gdybyśmy podzielili koło na nieskończoną liczbę łuków faktycznie długość sumy podstaw trójkątów musiałaby się równać 2πr przy zamianie krzywych w odcinki, tylko trzeba to powiedzieć głośno, bo na filmie mamy dowód na zasadzie: mamy trójkąt o wysokości r, wstawiam obwód koła (chociaż wyraźnie zaznaczyłem wcześniej, że tak naprawdę nie mam do czynienia z kołem, bo obcinam łuki i mam tu ∞ścian wpisany w koło i powinienem ustalić, że ten ∞ścian ma taki obwód) liczę pole i patrzę wzór na pole koła - łał. To samo można było udowodnić bez obcinania łuków.

A u was ładna pogoda? :)

#
Jezor

@Deykun: matematyki analitycznej nie znoszę, ale nawet ja byłem w stanie zrozumieć, że pomimo tego, że są to trójkąty, to dzięki ich nieskończenie dużej liczbie podstawa dużego trójkąta będzie równa dokładnie obwodowi koła. :P
Coś podobnego do punktów na odcinku. Jest ich tam nieskończenie wiele i dzięki temu jeśli "położymy" je obok siebie - BOOM - mamy ciągły odcinek.
Napisz do nich maila, może sprostują. :)

A podoga całkiem spoko, chociaż chmurowata!

#
borysses

@Deykun: nie

#
Deykun
g/Matematyka

Ejejej. Ja wiem, że to jest źle. Ale zastanawiam się nad tym całe dziesięć minut i nie wiem dla czego...

Pokaż ukrytą treśćpodejrzewam, że błąd wynika z błędnego założenia powierzchnia → objętość i coś tam ucieka

Okazuje się, że nawet nie jestem wstanie uzasadnić sensownie dlaczego stożek ma objętość równą ⅓ walca o tej samej wysokości (czyli walca o wysokości równej ⅓).

Gdzie się mylę? ( ͡° ͜ʖ ͡°)

#
Show remaining entries (12 replies)
Reader

@Deykun: Przepraszam, mój błąd - na początku zrozumiałem Twoją wypowiedź tak, że nie wiesz skąd się ta 1/3 bierze we wzorze.

#
Deykun

Wycofuję się z tego co wyżej napisałem, bo znalazłem kolejny błąd. :(

#
Deykun
g/Matematyka

:)

#
Show remaining entries (2 replies)
akerro

@Deykun: 0000000000

#
borysses

@akerro:

#
derp
g/Matematyka

ehhhh brak nauki matematyki przez długi czas wychodzi; mógłby mi ktoś pomóc z obliczeniem czegoś takiego: 1/5 + (1/5 - 1/(5)^2) + (1/5 - 1/(5)^2 - 1/(5)^3) i tak 99 razy ?

#
Show remaining entries (2 replies)
Deep

@derp: a o to ci chodziło

#
derp

@Deep: nie, będę przepisywał to 99 razy bo wolałem pojsc do klasy humanistycznej no jprdl xD

#
Deykun
g/Matematyka

Istnienie pochodnych ułamkowych zaskoczyło mnie dość mocno chyba tylko dlatego, że nie ma tego w lekcjach eTrapeza.

W sumie ciekawe hasło.

#
Show remaining entries (1 reply)
Paralotnia

@Deykun: co to jest "pochodne ułamkowe"?

#
Deykun

@Paralotnia:
Coś pomiędzy pochodną pierwszego, a drugiego stopnia.

#
jebiemnieto
g/Matematyka

EEE!!

Mam zadanie matematyczne. Znaczy, sam to liczę ale nie wiem czy poprawnie...

Chcę wybudować moją jurtę ofc. Jest to walec z nałożonym stożkiem na górę. http://www.terra.waw.pl/img/publikacje_magia_jurty02.jpg

Muszę policzyć ile potrzebuję metrów bieżących materiału. (Metr bieżący to jest 1.6m^2). Wysokość walca 1.6m promień 2m. Wysokość stożka 1m promień 2m.

#
Show remaining entries (4 replies)
duxet

@Analfabeta: na dniach zaktualizuję parser markdowna, tylko jeszcze sprawdzę czy wszystko aby na pewno będzie działać

#
jebiemnieto

@Analfabeta: A widzisz. Ofc, że kurwa nie starczy. no... Tak mało brakuje ;_;

#
lothar1410
g/Matematyka

Zapewne to jest wiedza na poziomie gimnazjum/liceum ale zaczęło mnie to nurtować: jeśli mamy dany obwód to mamy tą samą powierzchnię, jaki jest zatem uniwersalny wzór na przeliczenie pola powierzchni z obwodu?

@scyth wołam

#
Show remaining entries (2 replies)
Karramba

@lothar1410: jeśli okrąg to pole = obwód * obwód / (4 * pi)

#
scyth

@lothar1410: Jeśli masz obwód to możesz wygenerować dowolne pole o powierzchni nie większej niż pole koła o tym obwodzie.

#
HadronsCollidor
g/Matematyka

Tak w ogóle to dzisiaj zaczął się kurs wprowadzający do matematycznej filozofii, który niedawno propsował @scyth , polecam, pierwsze zajęcia traktują między innymi o chyba powszechnie znanym paradoksie Achillesa i zająca... :)

https://class.coursera.org/mathphil-002

#
shish
g/Matematyka

http://i.4cdn.org/b/src/1394467984201.jpg

#
Show remaining entries (3 replies)
akerro

@m__b: no jasne, że 9, jak inaczej można to policzyć żeby wyszło 1?

#
m__b

@akerro: tak, że ktoś liczy najpierw 2(1+2) co daje 6 a potem dzieli 6 przez 6 co mu daje jeden. Odwrotna kolejność działań i już się miesza. Oczywiście ten błąd wynika stąd, że ta kolejność liczenia wymagałaby jeszcze jednej pary nawiasów: 6/(2(1+2)) @Gitman87 spójrz na te nawiasy, zrozumiesz.

#
akerro
g/Matematyka

@scyth pochwal sie wynikiem

#
Show remaining entries (14 replies)
Zauberlehrling

@shish: 34, na dziś koniec.

#
borysses

@akerro: 5 za trzecim podejściem ;_;

#
borysses
g/Matematyka

τ > π

Pokaż ukrytą treść

CO TERAS

#
Show remaining entries (1 reply)
akerro

@Hare + @borysses < ∞

handlujcie z tym prostytutki.

#
borysses

@akerro + ∞ = ∞ :P

#
scyth
g/Matematyka

Hej mireczki pomóżcie z takim zadaniem bo mi wolfram nie chce policzyć:

"Usuń niewymierność z mianownika: 1/pi".

;)

#
Show remaining entries (1 reply)
nigdy

@scyth: 1/pi * ęć/ęć = ęć/5

#
akerro

@nigdy: jeśli piwo kosztuje 5zł to stała matematyczna wo ~= 1.59

#
scyth
g/Matematyka

A więc tacy ludzie naprawdę istnieją oO http://www.matematyka.pl/355174.htm

#
Show remaining entries (7 replies)
HadronsCollidor

@scyth: well... xd

#
Jezor

@kalmanawardze: Gość uznał, że "sin" to jakiśtam ciąg znaków i można go traktować jak zmienną, a nie jak funkcję (i sobie skracać wszystko co przy nim stoi)...

#
Deykun
g/Matematyka

Zastanawialiście się kiedyś czy za pomocą rzutu monetą można w prosty sposób wybrać sprawiedliwie 1 z 3 opcji? :)

Najprostsze rozwiązanie do którego doszedłem to (O - orzeł, R - reszka):

Rzucamy 2 razy. Przed rzutami ustala się, że OO - 1 opcja, RR - 2 opcja i OR - 3 opcja (ważna kolejność) zostaje RO które zmusza nas do powtórzenia (żółty kwadrat na schemacie). Każdy wybór ma taki sam %, a tylko w 1 na 4 próby trzeba powtarzać cały proces. Schemat dla wzrokowców.

Gdybyśmy chcieli uzyskać 100% bez powtarzania musielibyśmy chyba znaleźć potęgę liczby 2 która jest podzielna przez 3 i od razu mówię, że sprawdzałem pierwsze kilkanaście potęg i nic z tego, więc podejrzewam, że może się to wzajemnie wykluczać więc nigdy nie mamy 100% szansy na niezapętlenie.

#
Show remaining entries (2 replies)
Deykun

@Jezor:

Opcje:

  • 1 - 2/8 - 25%
  • 2 - 3/8 - 37,5%
  • 3 - 3/8 - 37,5%

Niesprawiedliwie wychodzi. :)

#
Jezor

@Deykun: No cóż, chyba więc nie ma lepszej metody niż ta Twoja :)

#
HadronsCollidor
g/Matematyka

Wołam też tu, bo nie wiem, gdzie przebywasz @scyth napisz http://www.wykop.pl/link/1780492/bolesna-wiadomosc-dla-wszystkich-tych-co-maja-problemy-z-matematyka/#comment-18795386 o tu, że na UG jedna z doktorantek robi doktorat o dyskalkulii, przebadała tysiąc dzieci i nawet gdy rozłożyć rozwiązane karty odpowiedzi testów psychologicznych obok siebie i wybrać te, które z grubsza wyglądają podobnie, można odróżnić, które dziecko jest dyskalkulikiem, a które nie. Ofkors w Polsce jak to w Polsce, duża część osób jest 'overdiagnosed' i z całej populacji dyskalkulicy to może 5%, ale istnienie tej przypadłości to fakt. Ostatnio jedna z moich profesorek na podyplomówce śmieszkowała, że dyskalkulik z matmą radzi sobie gorzej od owczarka niemieckiego, bo jeżeli owczarkowi w jednej misce dać więcej mięsa a w drugiej mniej, to oszacuje, w której misce jest więcej. Dyskalkulik by tego nie potrafił. ;) Nie trzeba chyba tłumaczyć, jakie reperkusje ma to w kraju, w którym matura z matematyki jest obowiązkowa.

#
Show remaining entries (30 replies)
Karramba

Przydało by się wpisywać ludziom przypadłości na które się powołują przy ocenie z matury - problem by się rozwiązał momentalnie. O pan "dys...", "dys...", "dys..." - dziękujemy.

#
scyth

@HadronsCollidor @Deykun @grzegorz_brzeczyszczykiewicz @akerro @kalmanawardze Coś akurat w temacie w najnowszym nature, wprawdzie o dysleksji ale z dyskalkulią jest pewnie podobnie (choć jak wspomniał hadrons o wiele ciężej ją zdiagnozować): http://www.nature.com/news/dyslexia-linked-to-brain-communication-breakdown-1.14301

#